Berlin 24-28 september 2015

Klockan 06.00 torsdagen den 24 september vaknade jag och Marcus bredvid varandra i en säng i Hässleholm. Knappt en och en halv timme senare satt vi på ett tåg på väg mot Köpenhamns flygplats. Ytterligare fyra och en halvtimme senare landade vi i Berlin, Deutchland!
 
Efter en massa klurande med bussar, biljetter och växel av sedlar med för stora belopp checkade vi in på hotellet ochh sedan gav vi oss av ut i stan för att hitta någonstans att äta lunch. Klockan var nästan halv fem när vi äntligen hade fått mat på vårt bord. Hujedamej vad hungrig jag var!!! I vilket fall åt vi på Vapiano vid Potsdamer Platz, den första restaurang vi fick syn på efter att ha kommit upp från tunnelbanan. Det var tumme upp på den.
 
Vår "hemstation", Wittenbergplatz.
 
 
 
 
Efter maten gick vi mot Brandenburger Tor och på vägen gick vi förbi monumentet för förintelsen.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag tror klockan var halv åtta när vi var tillbaka på hotellet. Men det kändes snarare som tio. Somnade rätt gott, även om sängarna (som alltid utomlands) var stenhårda.
 
Dag två började med en tur till Checkpoint Charlie där vi gick på Mauermuseum. Intressant med så himla stort.
 
 
 
 
Efteråt blev det lunch och sedan gick vi till den kända bombade kyrkan.
 
 
Vi kunde dock inte gå in för vi kom dit typ 18.02 och de stängde klockan sex... Istället blev det lite shopping på Kurfürstendamm och KaDeWe.
 
Måne! :D
 
 
Nästa dag tog vi tunnelbanan till Alexanderplatz. Vi gick runt lite där vid marknaden och tv-tornet innan vi gick mot Berliner Dom. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så himla fint var det därinne. Jag älskar att gå in i kyrkor. Det är liksom alltid ett lugnt därinne. Här tog vi oss också upp i kupolen och fick lite utsikt trots att vi inte ville åka upp i tv-tornet.
 
Efter det blev det lunch i närheten och sen tillbaka till Alexanderplatz där vi gick in på Primark. Men där var det så sjukt mycket folk att man typ fick panik efter två meter. Vi var ute igen ganska snabbt :P
 
Istället tog vi en fika på Starbucks och sedan en promenad vid Bundestag nere vid vattnet.
 
Månen igen.
 
 
Vi tog kort på ett par tjejer och de tog kort på oss som tack :)
 
 
 
På söndagen var det Berlin Marathon, vilket vi blev varse morgonen/förmiddagen på väg till tunelbanan. Det gjorde att det var avspärrningar överallt och man kunde inte gå som man hade tänkt. Efter en del saker som inte riktigt blev som vi tänkt (hade planerat att handla llite kläder som jag inte kunde bestämma mig om på fredagskvällen, men alla affärer var stängda på söndagar tydligen) så åkte vi ut till East Side Gallery, alltså en ganska lång del av muren som står kvar och nu är täckt av konst. Blev dock lite besviken eftersom en stor del var täckt av klotter och en massa namn och datum från personer som varit där, något jag inte minns att det var när jag var där första gången för fyra år sedan.
 
 
 
Två bilder från delar som fortfarande var helt okej.
 
Efter lunchen blev det en promenad i Tiergarten och en fika på Starbucks.
 
På måndagen hade vi en hel förmiddag att fylla. Det blev lite shopping, den som vi blev snuvade på på söndagen. Sen lite chill på ett torg innan vi lunchade och tog bussen ut till flygplatsen. Efter lite mer än två och en halv timme efter att vi lämnat marken var vi innanför ytterdörren i Hässleholm. Det var rätt gött. En annan är ju van att det tar tre timmar i bil bara från flygplatsen och hem.
 
Jag har en del bilder som jag tog med mobilen också. En del av dem på saker som jag inte tog med stora kameran. En del av dem finns på min Instagram men eftersom jag vet att en del som läser här inte har detta eminenta sociala media funderar jag på att lägga upp några av dem här också. Men ni får hålla tillgodo ett tag för nu ska jag ut i solen. Jag och mamma ska ta med svampkorgen till skogen denna vackra höstdag.
 
Och för er som undrar. Jag har tänkt lägga ut fler bilder från semestern. Det har bara inte blivit av... Datorn har inte känt så lockande att sitta vid den semaste tiden. Men en vacker (eller kanske mindre vacker) dag händer det. Som med Triss, ni vet... Eller nåt.
 
Nåja, ut i solen nu! ♥
 
Och en massa kärlek till min älskling för denna fantastiska resa! ♥
 

Kommentarer
Postat av: Marcus

Och jag som precis skulle ta en sen kvällsfika och kolla på mina Berlinbilder, så får jag se dina här först! <3

2015-10-06 @ 22:29:05
Postat av: Anonym

Tack, för den fina redogörelsen även om jag är lite sent ut. Dator-surf har inte legat högt upp på min lista de senaste månaderna :)

2015-12-06 @ 09:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0