Portugal

Varning för långt inlägg!

I onsdags kom vi ner till Portugal, nio personer från jobbet var vi. Vi var cirka 40 minuter från Lissabon i en by/stad som heter Ericeira. Vi var framme på hotellet vid nio tror jag (tio svensk tid) och då var det middag. Perfekt att äta så sent ju. Speciellt när det enda man ätit innan är frukost och flygplansmat... Åt ju ganska mycket då, haha. Jag åt ingen mat på Arlanda. Att köpa mat där är ju typ samma sak som att bli rånad :O

På torsdagen sen så var det kurs hela dagen. Det var rätt fint väder den dagen så på lunchen mellan ett och fyra var vi några som gick en promenad genom byn och utefter havet. Vackert :) På kvällen var vi alla ute och åt. Jag tror det var enda gången, utom första kvällen, som vi alla åt på samma ställe och satt tillsammans. Det var en kul kväll!

På fredagens morgon var jag och Sara, som jag bodde med, ute och sprang. Efter typ fem minuter såg vi att det åskade. Var mörkt ute och sen helt plötsligt kom det någon blixt. Vi vände och sprang tillbaka. Men en kvarts springtur är bättre än ingen alls! :) Vi hade sedan kurs på förmiddagen. Klockan ett när vi slutade gick vi ut till bussarna som skulle ta oss med på utflykt. När jag och Sara kom ut skulle vi gå på den bussen som de andra satt på. Guiden sa då att bussen var full och frågade om det gick bra att vi tog en av de andra bussarna. Vi frågade om de skulle till samma ställe (ja) och då satte vi oss på en av de andra istället. Det visade sig senare att bussarna gick till samma ställe, men i olika ordning... Till saken hör också att det tydligen gick på andra personer på den första bussen efter att vi tänkte gå på...

Vi åkte först till en restaurang där vi fick lunch. Därefter åkte vi först till ett slott eller en borg eller var man nu ska kalla det. Ni får väl avgöra själva av bilderna ;) Det var väldigt fint däruppe på berget, men synd att det var så dimmigt så att det inte gick att se något av utsikten. Men det var ändå lite coolt med dimman, det blev liksom spöklikt :) Väldigt häftig skog var det också, påminde om regnskog! Sen kom vi tillbaka ner till byn på kurviga och branta backar, med en buss vars bromsar gnisslade :S Sintra var en väldigt mysig by med gamla hus och så. Guiden berättade att det var många kända personer som hade sommarhus där. Minns såklart inte vilka, men typ Mick Jagger? Köpte glass där innan vi skulle vidare. Samma som alltid utomlands, Cornetto Citron! <3 Efter Sintra var vi på vinprovning. Vi fick prova ett vitt och två röda viner. Jag som inte är så förtjust i rött gillade såklart det vita mest ;) Tänkte köpa med mig en flaska hem, men blev sen lite orolig om flaskan skulle hålla i resväskan, så struntade i det. Sedan bar det av till Europas västligaste punkt, Cabo da Roca. Detta från fastlandet räknat, Island ligger västligare. Det var en klippa på 140 meter och med ett stort monument, vilket fick mig att få assiciationer till Nordkap. Speciellt eftersom vi var där vid solnedgången (midnattssol i Nordkap, för NIO år sen...). Vackert! Detta avslutade utflykten. Bara bussresan tillbaka som tog en halv evighet... :/

På lördagen hade vi återigen kurs hela dagen, med avbrott för lunch/siesta. Blev lite kikande i butiker denna dag. På kvällen var vi på middag. Vi åkte buss ut till en gård typ. Där blev det först välkomstdrink innan middagen som sedan följdes med dans/fest. Det roligaste under kvällen var att se alla revisorer och kostymgubbar dansa loss till Gangnam Style och sånt! ;D Tog inte med kameran dit, rätt jobbigt att släpa på på en fest ;) De andra åkte hem med tolvbussen, men jag och Sara var kvar med ett par kompisar till henne tills sista bussen gick klockan två. Mycket rolig kväll! :D

Söndagen var lite seg... Somna klockan fyra liksom, haha ;) Hade kurs hela dagen. På lunchen, efter maten blev det vila på hotellrummet. Vi åt så mycket till lunch, så det räckte med en frukt till middag och sova tidigt.

På måndagen åkte vi från hotellet klockan sex till flygplatsen. Och så var vi hemma igen.

Nu bildtajm!!!

Väntar på väskorna. Tog jättelång tid innan bandet började gå. Men sen kom min väska nästan först. Och varmt var det därinne också. Gud.

Jag och Sara bodde på nedersta våningen. Så här såg det ut från våran balkong/terass när vi kom fram på kvällen.

Godmorgon från hotellrummet! (Sned bild :O)

När vi hade bensträckare på kurserna gick jag alltid fram till fönstret och kollade på havet <3 När det var fikapaus var vi en trappa ner.

Fösrta dagen var det soligt, så förmiddagsfikat tog vi ute :)

Hotellets framsida

Palmer! :D

Promanad med Sara, Anetthe, Carina och Åsa :)

Det var väldigt vanligt med kaklade hus

De vita husen med blått på var typiska för den här delen. De blåa runt fönster, dörrar och knutar håller onda andar borta.

Fin ledning...

Det var väldigt blåsigt när vi var där, så vågorna var väldigt stora! Enligt killen i baren hade det innan vi kom dit inte blåst på fyra månader. Så typiskt...

"Hemma" vid hotellet.

Middag :)

Skogen vid slottet

Det blåste väldigt mycket så vi vågade inte gå ända upp. Man kanske hade bllåst ner, var bara "staket" på ena sidan, haha.

Sintra. Högst upp på berget syns borgen/slottet.

Vinprovningen var härinne :)

Europas västligaste punkt. Guiden sa att om det inte varit så dimmigt, hade vi sett frihetsgudinnan... Självklart tror jag på det :)

Dukningen vid middagen på lördagskvällen.