Dalmål

Åh, sånt här tycker jag är så himla kul! När vi var hos farmor berättade Louise om en sida på internet som hon varit in på med en massa ord på dalmål och vad de betydde. Här är en lista på ord som sägs i vårt hus:

Att tass med en sån = En sån är det inte lätt att ha att göra med
Fäktut = Jäktigt, stressigt (fast vi säger mer jäktut)
Fasligt = Häpnadsväckande (ex "det var fasligt vad snabb du var!")
Hötta = Måtta med fingret
Jopp = Potatis
Rålös = Förvånad (det trodde jag alla använde!)
Tjåla = Tjata
Tåcken = Sådan (ex "en tåcken där")
Tafflu = Fumlig, dålig (ex "vilken tafflu spade")
Uschamej = Fy då
Vaföla? ≈ Vadå för nåt?

 

Vi använder inte dessa ord hela tiden men ibland gör vi det :P Vissa ord var jag helt övertygad om att alla använde typ fasligt och rålös, haha. Sen finns det andra ord vi använder också, men de stod inte med på listan så de kommer jag inte på just nu :P I princip kan man sätta "ut" i slutet på ord istället för "igt" ^^ Typ "rolut" istället för "roligt" eller "krånglut" istället för "krångligt". Hihi :)


Kommentarer
Postat av: annie

jag tkr du ska göra ett inlägg om Kronbergsbenen´, alltså att flera i släkten sitter med böjda ben typ hela tiden. vid matbordet i soffan osv..

hihi tkr det är rätt kul liksom :D

även jag gör det, ;d

haha! :d

<3

2010-10-23 @ 20:01:06
URL: http://jannielodin.blogg.se/
Postat av: Louise

Du blev rålös över att alla inte använder ordet rålös va? ;)

2010-10-26 @ 21:52:26
URL: http://isbjarne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0