Funderingar

Några saker jag funderat på de senaste dagarna...:

1. Just nu pågår ju klimatmötet i Cancún i Mexico. Precis som förra årets möte i Köpenhamn går det trögt. (Det var förresten inte bara belsutsfattandet som var "fiasko" förra året. Världens ledare kom dit i privata flygplan mm, vad är det för initativ? De ska vara "förebilder" för resten av världen och så beter de sig så? "Barn gör inte som föräldrarna säger, de gör som föräldrarna gör"... Detta verkar i alla fall ha blivit bättre sen förra året.) Idag sa de på nyheterna att alla länder skrivit på ett avtal som går ut på att klimatutbildning ska finnas med i läroplanen i samtliga länder. Det är ju bra. Men det finns dock ett problem som jag ser det. Det är svårt att få människor att göra så som de har lärt sig. Folk är ju så otroligt lata! Men undervisning är ju såklart ett mycket bra första steg och jag vill inte att någon ska tro att jag är emot det, för det är jag inte.

2. Häromdagen sa de på P3 Nyheter att forskare kommit fram till att bland annat metan (som är en växthusgas) bidrar mer till växthuseffekten än koldioxid. Och så intervjuade de någon högt uppsatt person (minns inte vem) som sa att det är viktigare att vi minskar utsläppen av metan än koldioxid, blablabla. Då hoppas jag verkligen att människor är smartare än att de tror att nu är det helt okej att ta bilen var som helst, och koldioxidutsläpp är "hel okej". För det är verkligen inte helt okej...

3. På måndag startar Musikhjälpen i P3 och pågår fram till den 19 december. På kentforumet har en insamling startat igång, för att slå deras insats från förra året, 4000 kr. Jag tycker det är viktigt med välgörenhet och tänker (såklart) vara med i insamlingen. Men nu var det inte det som var poängen med denna punkt. Poängen är att jag tycker att alla på något sätt ska bidra... Temat det här året är "barn är inte till salu". Skänka pengar gör man genom att önska en låt (kostar 50 kr), lämna pengar direkt till glasburen (där programledarna är inlåsta, i är i Malmö), sätta in pengar på Radiohjälpens konto eller bjuda på saker som bland annat artister auktionerar ut (förra året skänkte till exempel Kent Jockes Vapen & Ammunition platinaskiva som auktionerades ut). Det viktiga är inte att skänka mycket, utan att skänka något. Även en krona gör skillnad!

4. Är det bara jag som inte vet vad Wikileaks är? Jag fattar ingenting av nyheterna nuförtiden...

Hoppas ni orkade läsa!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Håller med, om typ allt! Haha fattar noll av Wikileaks xD haha

2010-12-10 @ 15:09:40
URL: http://albol.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0