Hjärta

Mina favoritkentlåtar just nu:

Kent – Stoppa mig juni (lilla ego)
Gillar den främst för texten. Det är någon slags smärta i den. Jag kan känna igen mig i den. "Glöm allt jag sa, jag mår bra". För mig betyder en sån rad att man inte alls mår bra. Inte det minsta. Hela texten är underbar, musiken är underbar, Jockes röst är underbar. Den har den där känslan (som jag har är inte min) som hela låten förmedlar. Jag kan riktigt höra smärtan i rösten. Hela låten är underbar helt enkelt.

Kent – Team building
Detta tycker jag är en riktigt fin låt. En påminnelse om att man aldrig är ensam. "Vi står bakom dig trots att vi aldrig syns, vi rör oss framåt nu som en mjuk sten, en varm lavin, vi rör oss framåt nu. Vi är med dig, alltid med dig, alltid med dig..." Det är så skönt att tänka att vad man än är med om, vad man än går igenom har man alltid någon som är med en, i detta fall är det Kent. Vackrast är "Och hon säger det så mjukt, som om hon pratar till ett barn".

Kent – M
Det här är nog Kents sorgligaste låt och jag älskar den. Den handlar om Jockes mormor som dog i cancer... Något mer behöver nog inte sägas. Låten avslutas med en klocka som tickar... Då gör det ont i hjärtat...

Kent – Chans
Ännu en sorglig låt. En låt som jag verkligen känner igen mig i. "Så får jag en chans att säga allt det jag aldrig sagt. Så får jag en chans att ge dig allt det du aldrig haft, men jag är för feg." Jag gillar dock inte riktigt mitten på låten, jag tycker inte det passar in riktigt. Det jag tänker på är "De små, små orden är svåra ord och de hådra orden är enkla ord..." Men raden "Men nu är det för sent" gillar jag något enormt.

Kent – Romeo Återvänder Ensam
En stor anledning till att jag gillar denna är Markus sång. "Jag vill ha dig, du är min, du är bara min. Jag vill ha dig, jag är din, jag är bara din".  Slutet på låten är så mäktigt att jag liksom inte vet vart jag ska ta vägen. Jag får  gåshud på hela kroppen när Jocke och Markus växelsjunger sång och kör. Det är så vackert!

Kent – Mannen I Den Vita Hatten ( 16 År Senare )
Jag har sagt hundratals gånger att jag älskar den här låten. Introt är magiskt. Texten är precis jag. Jag känner igen mig i vartenda ord. Jocke måste ha haft mig i tankarna när han skrev den. Jag kan inte komma på någon annan förklarning. Musiken är även den enormt vacker. Att uppleva denna låt live (två gånger) är bland det bästa jag varit med om. "Jag kan få dig när du vill" är bara en av alla de magiska textrader som denna låt består av.

(Jag hade tänkt lägga in låtarna från Youtube, men inbäddningsfunktionen verkar inte fungera just nu... Länkarna är till Spotify.)


Kommentarer
Postat av: Beskyddaren

Fint fint!

2011-04-29 @ 20:18:32
URL: http://kentarna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0