Politik

Jag måste bara för ur mig lite saker. Aggressioner.
 
Jag röstade för ett bättre Sverige, för alla (S).
 
Jag trodde att den dagen det blir regeringsskifte kommer jag att jubla. Men så blev det inte. Och det beror enbart på SD. Jag känner mig arg och ledsen. Men mest rädd. Vart är vi på väg i det här landet? 
 
När jag kom hem från rösträkningen i söndags slog jag på TVn för att se hur resultatet såg ut. Jag kollade inte så länge för jag var trött och skulle på kurs dagen efter så tänkte lägga mig direkt jag kom hem. Men jag bröt ihop. Ringde Marcus och grät i telefonen. Hur kan folk rösta på dem? Jag fattar det inte. Det övergår mitt förstånd.
 
Jag tror att problemet är att andra partier inte vågar ta upp frågen om invandring. Att det är där problemet ligger. Och jag tror att ju mer de andra partierna utesluter SD desto fler röster kommer de att få. Det går inte att förneka att de fått 13 % av rösterna. Man kan inte ignorera 48 mandat i riksdagen. Läste på Twitter en klok sak som Mona Sahlin sa: "Vi måste lyssna mer på SDs väljare än på SDs företrädare." Så sant. 
 
Sen blir jag irriterad på en del folk. Som till exempel kallar alla invandrare för somalier (ja, många kommer därifrån men långt ifrån alla), och allt de gör är fel. Ja, det finns dem som gör saker man inte får göra och så vidare. Men det är det där med att dra alla över en kam som jag kan bli så fruktansvärt arg på. Det finns så många av dem som är goda människor. Det är jag övertygad om. Varför skulle de inte vara det? Och vad får de för det. Bara en massa skit för att de råkar komma från ett visst ställe, ha en viss religion. Det är inte deras fel att det finns extremister. Faktiskt. Och fart i hela friden ska de som flyr för sina liv ta vägen?! Nej, jag blir så ledsen för att folk inte kan vara goda medmänniksor. Nu börjar jag typ gråta igen. Jag vill inte komma från ett land som är främlingsfientligt. Jag vill vara stolt över att komma från Sverige (det får man visserligen inte ens säga i det här landet (jäkla jante!), men så är det) men det är jag inte. Som det ser ut idag så skäms jag. Och hur ska det bli för våra barn. Vad är det för land/värld de kommer växa upp i? Om det skulle bli krig i Sverige och vi som bor här vill fly härifrån. Då är det väl klart som tusan att vi inte vill att alla ska slänga ut oss och skicka tillbaka oss hit. Eller? 
 
En vädjan till alla politiker: Ta upp frågan!!!! Sverigedemokraterna kommer bara bli större och större om vi inte gör något. Det skulle inte förvåna mig om de får ensam majoritet om inte allt för många år. Det är en av de sakerna som skrämmer mig mest. Något måste göras, men jag är inte rätt person att veta vad. Ärligt talat så vet jag inte, men något måste göras.
 
En sak till. Jag följde (observera följde en på Twitter och sedan i söndags natt, i princip oavbrutet, retweetat en massa saker om att nu när vi får nu regering kommer allt att bli så himla dåligt. Och omvärlden retar oss för att vi röstar ner en så fantastisk regering och bla bla bla. För det första. Allt kommer inte bli dåligt. Enligt min uppfattning kommer det bli bättre med röd regering (nu beror det ju förstås på vilken roll SD kommer få, men det hade det gjort i vilket fall). Jag vill att alla ska ha rätt till samma saker, oavsett vad man tjänar och i vilken familj man råkar vara född. (Eller i vilket land man råkar vara född med för den delen!) För det andra. Jag erkänner att den regering vi hade klarade finanskrisen bra mycket bättre än vad andra länder gjorde. MEN! Det betyder inte att en röd regering hade gjort det jobbet dåligt. Det kommer vi aldrig att få veta. Finanskrisen kom 2008 och alliansen fick makten 2006 och fram till i söndags. Så hur en annan regering hade gjort får vi aldrig veta, men det betyder inte att alla andra sätt än det som nu blev hade varit dåliga. Socialdemokraterna fick aldrig chansen. Så sluta säg något annat!
 
SD fick 13 % i riksdagen. 17 % i Ludvika kommun. 23 % i Kopparberg. 30 % i Örkelljunga (mest i Sverige). Vet inte vad jag ska säga. Känner mig, som jag skrev innan, arg ledsen och rädd.
 
Man kanske skulle emigrera. Till månen.

Kommentarer
Postat av: mor

Oj, där fick du ur dig massor. Jag hoppas verkligen att de som nu ska styra Sverige tar sig en rejäl funderare både en, två och tre gånger.... Vad ska vi göra för att vända detta missnöje till något bra? De allra flesta som valt SD måste ha gjort av de avmissnöje för sämre villkor och större klyftor, jag kan bara inte tro något annat. De styrande måste lyssna på massorna och inte partiets ledning. Det är bara att hålla tummarna och hoppas.................

2014-09-17 @ 19:13:19
Postat av: Marcus

Valet 2014 borde aldrig ha ägt rum, Sverige skulle bara ha rullat på. :)

2014-09-17 @ 21:01:26
Postat av: Marcus

Nu blev det ju bara elände på alla sätt och vis...

2014-09-17 @ 21:02:06
Postat av: Louise

Angående många som säger att det är katastrof att vi nu får en röd regering: En blå regering är 1000 gånger bättre än en SD-regering. Men glöm inte bort att det tog 100 år för socialdemokraterna att bygga upp den svenska välfärden, och åtta år för alliansen att bryta ner den. Där tror jag vi har anledningen till att folk röstar på SD: de orkar inte läsa på och se det riktiga problemet, utan accepterar istället SD:s enkla förklaring att "allt är invandrarnas fel".

2014-09-21 @ 16:48:32
Postat av: Louise

Angående många som säger att det är katastrof att vi nu får en röd regering: En blå regering är 1000 gånger bättre än en SD-regering. Men glöm inte bort att det tog 100 år för socialdemokraterna att bygga upp den svenska välfärden, och åtta år för alliansen att bryta ner den. Där tror jag vi har anledningen till att folk röstar på SD: de orkar inte läsa på och se det riktiga problemet, utan accepterar istället SD:s enkla förklaring att "allt är invandrarnas fel".

2014-09-21 @ 16:48:32
Postat av: mor

.. och så lite kloka ord från annan liten klok tös.

2014-09-23 @ 21:12:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0