Använd cykelhjälm!

Det var en ganska tidig morgon i mitten av april 2007. Påsklov. Jag och Louise skulle cykla till stationen och sen ta tåget till Borlänge för shopping. Det var en ganska kall dag. Jag hade vinterjacka och mina nya jeans på mig. Hemma vid oss finns en lång backe som man måste åka ner för för att komma till stan. Den är kanske 700-800 meter lång och ganska brant. Bromsar man inte med cykeln kommer man upp i kanske 50 km/h. Just den här morgonen tappar jag av någon anledning kontrollen på cykeln. Jag minns bara att jag tänkte "nu ramlar jag" och sen plötsligt ligger jag på backen många meter längre ner. Jag känner inte att det gör ont någonstans, förren jag får syn på min hand som är helt "trasig". Vinerjackan är bara trasor och jag har fått skrapsår på armbågen (trots vinterjackan alltså), knät och fotleden. Mina nya jeans som jag använde för första gången var också trasiga (men jag har kvar dem ändå, trasiga jeans är ju fint...). Det konstigaste är att cykeln inte fick en enda repa! Det åker förbi en del bilar som inte stannar trots att jag fortfarande ligger på marken. Men till slut stannar en bil som visar sig vara våran granne, med sina två döttrar (ca 2 och 5 år kanske) som ser ganska rädda ut när de ser mig. Han skjutsade mig och Louise till vårdcentralen. Så himla snällt! Fick gå omplåstrad ett bra tag efter den olyckan.

Jag slog visserligen inte i huvudet den där dagen och jag hade hjälm. Men hade jag inte haft det och slagit i huvudet kanske jag inte hade varit samma person idag. Hade det gått riktigt illa kanske jag inte hade suttit här nu, vem vet!?

Vad jag vill säga med detta är att ni ska använda cykelhjälm! Det är inte "ocoolt", det visar bara att man är rädd om det man fått - livet. Visst finns det gånger då jag inte alls vill använda den, men jag gör det oftast ändå, speciellt i backen hemma. Jag hade aldrig cyklat omkull innan, inte ens en enda liten vurpa vad jag kan minnas. Det kan hända alla! Och att säga att man är försiktig räcker inte riktigt som argument att inte använda den där hjälmen. Det krävs att ALLA andra också är det.

Kommentarer
Postat av: Andreas

Hjälm är nog viktigt.



Skall snart cykla till skolan och idag åker även hjälmen på. =)



Varför är man inte mera rädd om sig?

2010-11-01 @ 10:50:34
Postat av: mor

håller med, ta vara på dig.

2010-11-02 @ 20:51:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0