Roliga citat av Jocke och Sami

Några bra citat från Jocke och Sami i en intervju med dem som finns på Youtube.

Sami (om inspelningen av Tillbaka Till Samtiden): Det har varit en räkmacka. En liten ångesträkmacka.

Intervjuare: Var var ni första gången ni hörde Kent på radion?
Jocke: Jag var nog i en taxi tror jag.
Sami: Det var så längesen, jag kommer inte ihåg... Vilken låt var det?
Jocke: När det blåser på månen. 1995.
Sami: Ja, då var man säkert i en taxi för man lyssnade inte på radio hemma direkt. På den tiden hade jag nog inte ens en radio hemma.
Jocke: Jag hade nog inte ens en stereo hemma.
Sami: Ja, men man åkte taxi som fan!
Jocke: Ja, det var ju skivbolaget som beställde bilarna så...
Sami: Man hade ingen radio, så man var tvungen att åka taxi för att lyssna på radio.
Intervjuare: Sa du till chauffören att det är du som sjunger?
Jocke: Nej, inte ens då var jag så... fånig. Faktiskt. Men man ville säkert. "Det är jag!"
Sami: Man bad honom köra en extra vända runt kvarteret så man fick höra klart låten.
Jocke: Och man sa säkert "kan du höja lite".

Jocke: Den här stadiongrejen som vi gjorde, alla tror att det var värsta planen från våran sida, men vi sa bara såhär "vore det inte jätteroligt om man hade en dress code som man har på bröllop, ja, vi har det, alla får klä sig i vitt". Vi trodde ju att några längst fram skulle göra det. Sen när alla gjorde det så blev det lite scary...
Sami: Det roliga var att vi kläckte ju den här idén i replokalen när det var en kille från bokningsbolaget där. Och han tog det på största allvar, så han hade skrivit det här på affischerna. Och vi hade ingen aning om det där.
Jocke: Vi brukar inte tänka så mycket på följden av våra uttalanden.
Sami: Det var ett skämt från början, som blev blodogt allvar.
Jocke: Ett skämt som gick över styr.

Jocke: Det är viktigare att ha gitarren långt ner än att spela bra, faktiskt. Det är viktigast att ha en snygg gitarr.

Jocke: B-sidor är inte så jävla noga.

Intervjuare: Hur är det som textförfattare, är det lättare att skriva om lycklig eller olycklig kärlek?
Jocke: Olycklig, definitivt.
Tystnad.
Intervjuare: Vad beror det på?
Jocke: Jag vet inte... Man kanske inte skriver musik när man är lycklig liksom. När man mår bra och allt är toppen då har man annat för sig än att skriva musik liksom. Det är när man har såna här low down då blir det lite sån här... terapi. Det är nog lättare att skriva om... Inte vill höra "jag är så jävla glad idag", det är ingen som vill höra det liksom. Man vill höra om det är ups and downs och famförallt downs. Tror jag. Man vill veta att andra har det lika jävligt som man själv har det. Det är lite det man letar efter.

Jocke: Jag tycker det är roligt att försöka få in ord som det är väldigt svårt att få in i en låt. "Oproffesionell" tycker jag är väldigt roligt att man fick in i en låt. Det är helt otroligt, ett otroligt osvängigt och osexigt ord. Och sen på b-sidan till den här nya singeln fick jag in ordet kverulant vilket jag är väldigt, väldigt nöjd över. Sånt är roligt.

Jocke: När man hittar trestaviga rim, det är ganska härligt. Två väldigt långa ord som faktiskt rimmar, och som dessutom för texten framåt.

Intervjuare: Hur mycket av texterna är de riktigt kentsnubbarna och hur mycket är fantasi?
Jocke: Allt är på riktigt och allt är påhittat kan man säga. Det är ju bara en version av historien. Det finns tusen versioner och det alltid bara en persons version liksom. Så att om det är någon som har varit inblandad i någonting av det jag sjunger om skulle förstå precis vilken situation jag menar, så skulle säkert den personen ha upplevt situationen helt annorlunda mot vad jag har gjort eftersom man tenderar ju att vilja vara hjälten i sin egen film.
Intervjuare: Hur ofta har det hänt att någon har kommit och sagt att någonting att "den där låten handlar väl om mig, eller hur?"
Jocke: Ja, det har hänt... Men då får man ju blåneka!

Jocke: Man kan ju inte sjunga om att gå och handla kaffe.

Sami: Om man tänker på den här första skivan, den har ju inget riktigt genomgående tema, då märker man direkt att det blir plåttrigt på nåt sätt, det finns ingen röd linje genom...
Jocke: Den första skivan är den enda skiva där vi inte har varit med och gjort omslaget. Efter att vi hade gjort den så insåg vi att vi måste vara med och bestämma allt annars kommer det gå åt helvete.

Jag gillar den här intervjun. Framförallt för att de pratar mycket om saker som de inte brukar prata om annars. Kärlek, låttexter, skivomslag...
Ifall ni vill kolla: Del 1, del 2, del 3.

Jocke och Sami <3

Kommentarer
Postat av: Louise

Håller inte med om det där med gitarren. Det är fult att ha gitarren långt ner, mer på magen som Matty är snyggt :D

2011-09-28 @ 20:32:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0