Alltid detta väder....

Ibland förstår jag inte vad det är för fel på folk. Alla klagar alltid på vädret. Varför? Hela vintern klagar de allra flesta på snö och kyla. Sedan på sommaren klagar de över att det är för varmt istället. Aldrig är det lagom, som vi säger i det här landet.

De senaste dagarna har jag hört folk, både i skolan och typ på radion, som klagat över att det inte är vår än. Men hallå, säger jag då. Vi lever i Sverige. I Sverige är det normalt att det är vinter i februari. Jag minns när jag var liten, då var oftast februari den kallaste månaden på hela året. Så är det inte längre, inte i år i alla fall (det har väl inte varit en enda minusgrad på hela månaden? Och då helt plötsligt tror alla att det är vår?), men ändå, det är fortfarande vinter. Vår blir det i mars. Och så har det alltid varit. Jag gillar vintern. Eller nej. Jag älskar vintern. Jag älskar alla årstider, de är alla bra på sitt sätt. Men jag tycker inte att det är vår förren i mars.

Jag ska erkänna att jag haft vårkänslor de senaste dagarna. Det är svårt att låta bli när solen skiner som aldrig förr och det är massor av plusgrader ute. Men det gör mig lite ledsen att de kommer så här tidigt. Om en månad kan snön få smälta bort och ersättas av vårblommor och grönska. Men inte än. "Än är det vinter kvar..."

I Sverige är det vinter från december till februari och på vintern är det normalt att det är snö. Det är liksom så det ska vara. Vintrar utan snö är inte normala (förutom typ i Skåne?). Vår är det mellan mars och maj, sommar mellan juni och augusti och höst mellan september och november. I alla fall enligt mig.

Idag har det snöat massor, oavbrutet, hela dagen. När jag gick till skolan hade det kommit minst en decimeter. Men det har jag inget alls emot. Tycker mest det är mysigt :) Men då är alla plötsligt framme och säger "Neeeej!!!! Inte MER snö!!!!" Ni kan väl minnas det när ni i sommar klagar över värmen?

Jag säger inte att det är fel att ogilla vintern, men varför allt detta klagande?

Detta är inget personligt mot någon, jag tycker bara att det är irriterande. Och jag vet att jag i alla fall har minst en person på min sida ;)


Nu? Nej, tack. Om ett par månader? Ja, tack! (Bilden är tagen i mitten av april för ett par år sedan.)

Detta var min åsikt!

Kommentarer
Postat av: mor

håller med

2011-02-10 @ 21:18:05
Postat av: Isbjarne

I norrbotten blir det inte vår förrän i maj, absolut tidigast april har jag hört. :)

2011-02-11 @ 14:31:34
URL: http://isbjarne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0