Grisar är söta!

Hejsan!

Idag har vi jobbat med vårat projekt nästan hela dagen. Jag har precis skickat vidare min del till Alli, så nu är det hennes tur att skriva en bit. Alltså det är så hemskt hur det verkligen går till på svenska grisfarmer! Jag förstår inte hur "bönderna" (eller vad man ska kalla dem) kan låta detta ske. Har de inga känslor?? Grisarna har inte tillgång till någon halm eller strö, vilket bryter mot lagen, tio grisar delar på nio kvadratmeter, de biter av svansen på varandra, lever i smuts, är sjuka och får i övrigt inte alls leva på ett naturligt sätt med ett naturligt beteende. Kultingar föds på betong och lever hela sitt liv där. 99 % av Sveriges grisar har aldrig sett solljus! Och något som verkligen chockade mig var att inte ens ekologiska gårdar behandlar sina djur på ett bra sätt. Även grisar som föds upp på ekologiska gårdar kastreras utan bedövning osv. Transporten och behandlingen på slakterierna är det inte heller någon skillnad på beroende på vart grisarna fötts upp. Jag har inte vågat kolla på filmen än... Vet inte om jag klarar av det... Men det är riktigt intressant att gräva lite i detta och se hur Djurrättsalliansen gått tillväga för att avslöja denna skandal och så vidare.

Just nu sitter jag och slappnar av till lite musik. Klockan nio ska jag kolla på Morden i Midsomer. Hoppas jag inte blir rädd när jag sitter här helt ensam:P Får väl ha lampan tänd, haha.


Kommentarer
Postat av: Louise

Stackars dig lilla grisbjarne :(

2010-01-14 @ 17:35:36
URL: http://loist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0